De onlangs
gepubliceerde studie van McKinsey toonde aan dat verbeteringen aan het
onderwijssysteem, gemiddeld gezien, voor zeventig procent gerealiseerd wordt
door het schaven aan de klaspraktijken. Ook werd er gesteld dat een goed niveau
voor iedere leerling, een hoger groepsniveau impliceert. (DS 18 september 2013)
Over onderwijshervorming
Het zou
echter jammer zijn mocht de onderwijshervorming blijven steken bij de ambitie
om iedere leerling op een ‘goed’ niveau te krijgen. Het beste onderwijssysteem
is immers het onderwijs die iedere leerling de mogelijkheid biedt om zijn best
mogelijke niveau te halen. Dit is iets wat iedere ouder voor zijn kind wil, dit
is dus iets wat een groot deel van het electoraat wil. De huidige
onderwijshervorming is in een aanpassing van structuren blijven steken, zonder
dat er aandacht gaat naar het verbeteren van de klaspraktijken. Nochtans toont
de studie aan dat net daar de grootste winsten te boeken zijn.
Het best
mogelijke onderwijssysteem is er één waarbij iedere leerling een curriculum op
maat heeft en waarbij het menselijke kapitaal zoveel mogelijk wordt ingezet om
de zwakkeren te remediëren en de sterken uit te dagen. Het is echter economisch
gezien onmogelijk om voor iedere student een privéleraar te voorzien, dit door
de beperktheid van het onderwijsbudget en de schaarste aan leerkrachten.
De vervanging van het boek
Er kan
echter veel bereikt worden door technologie aan te wenden. Het is het middel
die voor ieder menselijk proces enorme efficiëntiewinsten heeft betekend, maar
het is nagenoeg een taboe om technologische middelen voor te stellen om de
kennisoverdracht van de ene generatie op de volgende te optimaliseren. Nochtans
kan de innovatie van de voorbije jaren hier ook zijn meerwaarde bewijzen. De technologie
is er al, het enige dat ontbreekt is geld en de wil om het te doen.
Indien men
het boek vervangt door een database van audio-visueel materiaal die via het
internet te raadplegen is, hoeft de leraar niet steeds in te staan voor de toegang
tot de kennis. M.a.w. de tijdelijke toegang tot de kennis die verschaft wordt
door de leraar in het klaslokaal, wordt vertaald in een filmpje, waardoor de
kennis permanent en individueel beschikbaar is. Hierop aansluitend kan men dan
oefeningen via de computer maken.
Dit kan
zelfs allemaal thuis gebeuren, waardoor er meer interactie tussen de leerlingen
in het klaslokaal kan georganiseerd worden. Dit betekent een verbetering t.o.v. het huidige model waar de meeste interactie beperkt is tot vraag en antwoord tussen leerling en leraar.
Aangezien veel van de
kennisoverdracht in de virtuele wereld wordt gerealiseerd, kan men een
effectief en efficiënt leerlingenvolgsysteem maken. Op de langere termijn is
het zelfs mogelijk om voor iedere leerling een curriculum en begeleiding op
maat te voorzien, zodat deze het best mogelijke niveau haalt.
Ambitie?
Het beste niveau voor iedere leerling moet de
ambitie zijn van de onderwijshervorming en niet een structuurhervorming die
door bijna niemand gewild wordt. Dus smijt de huidige hervorming van tafel, en
probeer een onderwijssysteem uit te werken waar iedere leerling het hoogst
mogelijke kan bereiken, in plaats van een hervorming die rommelt in de marge
waardoor de bestaande en toekomstige problemen nauwelijks worden opgelost.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten