zaterdag 21 september 2013

Hervorming van de klaspraktijken moet de ambitie zijn



De onlangs gepubliceerde studie van McKinsey toonde aan dat verbeteringen aan het onderwijssysteem, gemiddeld gezien, voor zeventig procent gerealiseerd wordt door het schaven aan de klaspraktijken. Ook werd er gesteld dat een goed niveau voor iedere leerling, een hoger groepsniveau impliceert. (DS 18 september 2013)

Over onderwijshervorming

Het zou echter jammer zijn mocht de onderwijshervorming blijven steken bij de ambitie om iedere leerling op een ‘goed’ niveau te krijgen. Het beste onderwijssysteem is immers het onderwijs die iedere leerling de mogelijkheid biedt om zijn best mogelijke niveau te halen. Dit is iets wat iedere ouder voor zijn kind wil, dit is dus iets wat een groot deel van het electoraat wil. De huidige onderwijshervorming is in een aanpassing van structuren blijven steken, zonder dat er aandacht gaat naar het verbeteren van de klaspraktijken. Nochtans toont de studie aan dat net daar de grootste winsten te boeken zijn.

Het best mogelijke onderwijssysteem is er één waarbij iedere leerling een curriculum op maat heeft en waarbij het menselijke kapitaal zoveel mogelijk wordt ingezet om de zwakkeren te remediëren en de sterken uit te dagen. Het is echter economisch gezien onmogelijk om voor iedere student een privéleraar te voorzien, dit door de beperktheid van het onderwijsbudget en de schaarste aan leerkrachten.

De vervanging van het boek

Er kan echter veel bereikt worden door technologie aan te wenden. Het is het middel die voor ieder menselijk proces enorme efficiëntiewinsten heeft betekend, maar het is nagenoeg een taboe om technologische middelen voor te stellen om de kennisoverdracht van de ene generatie op de volgende te optimaliseren. Nochtans kan de innovatie van de voorbije jaren hier ook zijn meerwaarde bewijzen. De technologie is er al, het enige dat ontbreekt is geld en de wil om het te doen.

Indien men het boek vervangt door een database van audio-visueel materiaal die via het internet te raadplegen is, hoeft de leraar niet steeds in te staan voor de toegang tot de kennis. M.a.w. de tijdelijke toegang tot de kennis die verschaft wordt door de leraar in het klaslokaal, wordt vertaald in een filmpje, waardoor de kennis permanent en individueel beschikbaar is. Hierop aansluitend kan men dan oefeningen via de computer maken.

Dit kan zelfs allemaal thuis gebeuren, waardoor er meer interactie tussen de leerlingen in het klaslokaal kan georganiseerd worden. Dit betekent een verbetering t.o.v. het huidige model waar de meeste interactie beperkt is tot vraag en antwoord tussen leerling en leraar.

Aangezien veel van de kennisoverdracht in de virtuele wereld wordt gerealiseerd, kan men een effectief en efficiënt leerlingenvolgsysteem maken. Op de langere termijn is het zelfs mogelijk om voor iedere leerling een curriculum en begeleiding op maat te voorzien, zodat deze het best mogelijke niveau haalt.

 Ambitie?

Het beste niveau voor iedere leerling moet de ambitie zijn van de onderwijshervorming en niet een structuurhervorming die door bijna niemand gewild wordt. Dus smijt de huidige hervorming van tafel, en probeer een onderwijssysteem uit te werken waar iedere leerling het hoogst mogelijke kan bereiken, in plaats van een hervorming die rommelt in de marge waardoor de bestaande en toekomstige problemen nauwelijks worden opgelost.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten